Saturday, April 9, 2011

TELUR...TELUR..TELUR...

Okay semua...
Nie bukan entry yg nk suh ko pikir sekejap apa tue telur okay...
Nie pasal isu yg bru aku tau n nk share kat korang sume...
Klu korang kesah korang baca smp abes deh..klu x nk, dan rasa bebal nk baca smp habes, dh2 g main jauh2...
opsss, terkasar bahasa....sowie...


As we all know, bape kerat sgt manusia kat m'sia nie yg nk baca suratkhabar kan...
byk lg dgr berita, tp majoriti x ambek port pon pasal isu2 semasa...(aku tah masuk golongan mana tah, jarang2 kot even baca on9 hari2)
X sume org baca "newspaper" hari2 kan, mcm aku...baca slalu, tp takat selak dr depan smp belakang then fokus kat hiburan...cettttt, apadah....pembaziran bli paper sehinggit lima poluh sen tuk tgk gambar jer kan....ahaksss...sbb tue aku bc on9, free...sbb tenet opis byor~~~lalala


Ok, fokus..
Ini maklumat yg perlu korang tau..
Td aku bosan2 so aku pon baca la "Suratkhabar" on9 jer kat berita harian...
then highlight utama 2 hari lepas isu pasal 'TELUR TIRUAN"...
So, aku pon terpikir la, baca tjuk x paham lg so malas nk baca habes...
Apa kejadahnyer ada "TELUR TIRUAN " neh...telur apa yg tiruan kans...so nk jugak tau, so aku baca smp abes....Alhamdullilah, settle baca.....


Rupo2 nyer wujud jugak manusia yg kreatif tahap cipan nie nk create telur ayam tiruan...
Apakah logiknyer disini...for sure aku pon x tau..
Mmmg bangang la kan aku nk kata, yg ko buat benda2 camgini tuk menyusahkan sesama manusia nie nape???
x cukupke telur yg ada dalam pasaran skang....
Bahaya betul kan..
Tambah2 tuk yg sesapa yg x tau kewujudan pasal nie..
Mana taknyer, ko g kedai ko blik umh ko masak ko makan...ko masuk hospital...tak ke naiya namanyer...
Klu korang nk tau telur nie dr bahan kimia tau..
Manusia yg kreatif terlajak nie memanipulasi elemen2 sains tuk buat telur nie dr bahan2 kimia yg macam nie natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan...


Klu korang terniat nk tanya aku per benda alah kimia nie, aku pon x tau ok even sekolah menengah dulu aku ambek kimia....ahaksss
klu korang nk tau lebih lanjut pi baca kat page Berita Harian nie..


Susah gak kan tuk bezakan mana satu telur "ori" mana satu x kan..
Nie aku nk bg korang tau bezakan...
Lagu nie ok...

  • Palsu : x ada ruang udara pd telur dia
  • Palsu : hujung dia bulat penuh; maksudnyer x der ruang kosong langsung mcm telur normal; senang citer pack n full
  • Palsu : Ada pembahagian antara telur kuning dia ngan putih....klu tgk pict korang akan nampak cam wrna hitam...



Untuk pengetahuan korang, belah kiri nie yg ciplak, belah kanan yg original tulen dr ayam sejati tau...



So korang, buatlah pilihan yg bijak...
Pilihlah yg "original@tulen" elakkan tertipu.....

Tanda betul pada yg x tulen okay~~




0 My Lovely Friend Comments:

Post a Comment