Wednesday, August 3, 2011

RAMADHAN...

Alhamdullilah,
Aku sgt2 b'syukur ke hadrat Allah kerana dgn izinNya dapat aku bersua kembali dengan bulan yang 1 ini...
Bulan penuh Barakah, penuh kesabaran, penuh ganjaran dan keberkatan bg mereka yg menyedarinya...
Sinonim dgn ramadhan adanya waktu disunatkan untuk bersahur...
hehehe...aku klu citer bab sahur kadang2 lebih prefer tido dr bagun sahur...
Sedangkan tau kebaikan bangun sahur nie bukan setakat pahala jer....
Especially time2 study dulu...mmg liat nk bangun sahur, tp klu dh rajin siap bantu mak kat dapur lg...
Tp skang sejak bekerja nie, bru 2 kali ramadhan bekerjaya okay...so rajin sgt la bangun sahur...
Berubah sket, sbb klu x sahur mau aku lembik satu hari kansss.....
Paling x bleh blah ngantuk nyer bila tghari....Ya rabbi, toksah citer la mmg muka org puasa abes la....hahaha


Bersyukur jugak sbb aku x perlu m'gunakan kenderaan awam ke tempat kerja....
I do remembered last 3 years, masa tue bukan bulan puasa pon...aku naik komuter g praktikal kat office near MidValley...time tue pon manusia giler ramai...sesak+padat+sempit+x bernafas pon ada dlm train tue..
Inikan pula bulan puasa, aku dpt bayangkan dugaan nyer maha hebat lg...2kali ganda dr biasa...
Mana taknyer aku dgr story dr officemate aku yg naik komuter hari2 nie pon dh rasa lemau....
Itu x tambah lg citer naik bas....uish...seram aku...


Tp mmg x dapat aku nk nafikan..tahap kesabaran pd bulan puasa nie cepat sgt menurunnyer...
Contohnyer la kan....
Pagi start keta then tgk ada org parking double depan ko punya keta pon ko dh melenting,menyumpah seranah sebelum org tue turun alihkan keta dia...Dh dia alihkan n ko leh kuar pon ko dok mengomel sengsorang dlm keta.....Manusia2x
Itu bru permulaan awal2 pg pahala puasa dh kurang....
Tue x termasuk ko sampai tol then keta depan ko terpaksa bukak pintu tuk touch kan kad "touch n go" dia sbb cermin keta dia rosak maybe....tue pon ko nk m'bebel kansss....
Kurang lg pahala puasa ko kat situ....
Dh ko on the way kat jalan nk sampai office, ada keta sebelah dtg laju then potong Q ko pon ko panas hati kan....Ko menyumpah2 driver keta tue......Ko sangkut dlm jammed x smp setengah jam pon ko hingaq post kat fb bagai.....Nyumpah2 dlm hati....
Ha...Kurang lg pahala puasa...
Cuba kita kira balik (tambah,tolak,darab,bahagi) apa jer yg kita dpt kan...


Kalaulah hari2 sepanjang bulan puasa korang ataupon aku bt benda2 mcm nie korang rasa apa jer yg tinggal tuk pahala puasa kita????
Ada lg ke ganjaran pahala dia??
Tue yg aku citer kat atas contoh korang tuk pg hari gerak g opis jer, x sampai opis lg tue....
X kira lg klu korang mengumpat, mengata org masa nyembang kat opis...
X termasuk time jammed masa balik keje lg...
X masuk g bazar ramadhan..
X campur ngan lewatkan waktu solat..
X darab dengan kot ada yg puasa tp x solat tue...


Kerdil sungguh diri nie terasa...
Aku pon bukanlah manusia yg sempurna...masih ada cacat celanya..
Aku pon masih mengingatkan diri sendiri...dan aku pon nk ingatkan korang jugak..
Agar puasa kita pada tahun ini mendapat keredhaan Allah s.w.t


Aku teringat zaman aku sekolah rendah dulu :
Mak aku slalu ckp kat aku

Mak : klu puasa terlentok, longlai, tidoq jer tp x sembahyang x guna...Sama jer mcm x puasa, x dpt apa2.
Aku : Akak sembahyang la mak...(Then kalut jer pi sembahyang)


Terima kasih mak sbb ajaq anis camner nk puasa dulu, ingatkan suh sembahyang slalu...


Bazar Ramadhan
Perkara nie ada time bulan istimewa nie jer...
Bulan lain mmg x dapat la citer dia...
So far dh hari ke-3 puasa nie aku x berkesempatan lg nk pergi mana2 bazar ramadhan..
Syukur jugak lah sbb klu x mesti nafsu nk bli mcm2 makanan tue melonjak2 then pengakhirannya akan membazir...
Thanks to my uncle yg rajin pi bazar ramadhan n just call anak buah dia nie tanya nk mkn apa....so 1 jer lah akan dipinta....My favorite kuih berbuka ever....POPIA GORENG SAMBAL...
Wah sedapppp....nyummmuy


Bazar ramadhan nie sebenarnya membuka peluang perniagaan n penambahan pendapatan pd golongan peniaga nie..
So sangatlah digalakkan....
Tp kadang2 kurangnya keikhlasan dalam membuat kuih or makanan2 untuk dijual tue yg amat dikesali..
Sometimes, nice to see, love to buy..but when u it.....miserable a.k.a x ada rasa langsung....
Maka, kesimpulannya, no more buying that food for the next n next day at that stall~~~


Cabaran sebenarnya bazar ramadhan nie adalah NAFSU...
Mana taknya kan, sepanjang bazar tue ada almost hundred lauk2, belom kira jenis2 nasi, belom campur jenis2 kuih, belum termasuk pelbagai air.....
The best part is makanan2 yg jarang jumpe bulan2 lain mcm kambing panggang, bubur lambuk n etc...
N aku mmg x mkn kambing, so no biggy...
Nafsu nie dtg bila kita rasa yg kita beli 1 x cukup, nk 2, dh bli 2 nk 3 dan seterusnya...
Sampaikan difikiran boleh aim letak dlm peti ais klu x abes makan, leh tapau tuk sahur...
sedangkan keesokannya ko x bangun sahur pon n ptgnyer ko g lg bazar ramadhan n repeat the same habit again n again...
Kesimpulannya : berlaku pembaziran...


Ramadhan nie sebenarnya pintu untuk kita melakukan lebih banyak amal ibadah, 
kurangkan pembaziran, kawal nafsu, dan tingkatkan kesabaran.....
Mcm ada seorg kwn aku yg bg "sms" mcm nie...
Delete Kemungkaran,
upload PAHALA,download Kesabaran,Upgrade Keimanan,Browsing Kebaikan,Update AMAL IBADAH,Shutdown Permusuhan n Restart Persaudaraan,Waspada Nafsu..............Agar Mother board "HATI" terpelihara


Pada semua, andai ada salah dalam tutur kata sy selama ini harap dimaafkan..
Andai ada salah tindakan harap jgn disimpan didalam hati...0-0 ek..


Selamat Berpuasa korang (lom lewat lg nk wish kan..kan)



p/s : Jgn lupa g terawikh >_<
x dpt setiap malam g masjid pon x apa..bt sendiri kat umah deh~~~




0 My Lovely Friend Comments:

Post a Comment