Thursday, September 22, 2011

Reason PUTUSKAN aku......

Assalammualaikum...
Happy Thursday blues friends....


Dalam diam tak diam kita dh menginjak ke Syawal yang ke-24...
Ikatan yg renggang di eratkan, silaturrahim yg putus kembali terjalin hendaknya..
Tp dalam kesibukan kita melalui kehidupan seharian aku kita kadang2 lupa ada sahabat2 kita yg rapat sedang berduka...
I'm really glad sbb sahabat2 aku nie sudi berkongsi kisah diaorg dgn aku...
What friends are for klu x leh listen pd masalah diaorg kansss...


"Hot topic" diperbualkan "CLASH" issue....
N aku find out, reason diaorg ditinggalkan hampir sama..
Aku tidaklah menyalahkan mana2 pihak, tp sbg pendengar..aku menjadi pendengar yg setia..
Sebagai sahabat, aku hanya mampu mendoakan kebaikan keatas mereka dan kata-kata nasihat sebagai perangsang...


Dari pemerhatian aku, perempuan nie klu bg reason nk "clash" tue sumenyer hampir sama...
Guys pon sama gak tp lg advance kot....
Aku pon perempuan tp x pernah la plak bg alasan putus byk2 nie...sbb bercinta pon nan ado jer..hehehe...(frankly speaking aku pon pernah bg reason gini okay)
Mujur lah org yg aku tinggalkan tue memahami n leh jd kwn semula...Alhamdullilah


Dr aku punya humble point of view...
Most popular "clash" reason :-

Ihsan Mr.Google


1- Tak ada persefahaman dah - Nie reason yg majoriti akan ckp sbg ayat kiasan untuk memulakan ayat sebelum ungkapan "putus" diutarakan pd pasangan. Normal, sbb perempuan nie bukanlah jenis yg straight to the point. But sakit jugak la ayat nie klu dapat. So, kiasan nie mcm kira ayat bunga2 utk tak menampakkkan dia desperate nk clash ngan kekasih/buah hati dia la. Bagi aku, klu dh mula ckp tak ada persefahaman, bla..bla...for sure lelaki leh tangkap maksud sebenarkan, melainkan kekasih dia tue lam.pi~~
Secara fitrahnya, setiap insan tue dilahirkan berpasangan. Saling melengkapi dan tidak sepatutnyalah kan kalau ko bercinta ngan dia bagai nak rak, alih2 after a few years ko ckp tak ada p'sefahaman. All the way bertahun tue boleh pulak give n take kan. "Klu sorang jer give, yg sorang lagi take jer" mana nk dpt p'sefahaman tue???
Untuk lelaki2 setia yg pernah dikecewakan, x per...jgn pernah mengalah n korang should read Mr.Khairul punya entry nie. Kenapa korang perlu bercinta n terus bertahan pd org yg tak cinta pd korang dah kan...Just walk away n find someone better~~



2. Focus study la awak- Kesian pd kawan aku yg experience alasan nie dr ex-gf dia kasi.. Nie reason yg langsung tak boleh blah..Time ko nk accept dia dulu bagai nak rak, sume nyer boleh. Padahal time tue study gak, beginning of ur campus life lak tue. Unacceptable betol bila tahun last, siap last paper final lak tue. Ko nak focus kejadahnyer kan dah final semester pon, klu "Cinta Monyet" tue time sekolah aku boleh la gak terima. Klu dah masuk usia p'tengahan 20-an, patutnya perlu kearah pemikiran yg matang dan bercinta bukanlah untuk main-main lg at this stage of age....Padahal dah jumpa BF bru....



3- Kurang perhatian - Sometimes perempuan nie nak "over" attention from partner dia. Especially time "hari2" tertentu dlm sesuatu bulan (korang paham2 ler yer). Lelaki nie klu jenis ego tue, haram nk paham. Nie lah sebab korang kena reject. Dah tue klu yg jenis "workerholic" lak, nk spend time dating ngan awek pon susah. So, bila dh kena tinggal bru la nk promise ayat manis2.....Tak dapek la nk bantu klu dh 2,3 kali bg muka x berubah gak.



4- Parents - Kes berat klu sesuatu relationship tue dh libatkan family kedua belah pihak. Banyak hati nk kena jaga. Tambah nk jaga hati ko sendiri lg kan. Klu mak bapak x suka, x bleh ckp apa la kan. Better ko blah jer then find someone else yg parents ko suka. Sebab abah aku slalu ckp redha ibu bapa penting untuk dpt keredhaan Allah. And I'm really closed with my abah. Yang penting tanyalah org yg lebih tua, kadang2 pandangan mereka ada benarnya.



5- Tak Cukup Kaya - Jangan tak percaya yer, mmg ada jenis org yang mata duitan nie. Pas dia kikis ko abes2 dia blah, ckp ko x sesuai ngan dia. Klu dpt pasangan mcm nie mmg nasib korang sgtlah tidak bernasib baik. Jika korang dh perasan pasangan korang camnie, cepat2 lah jauhkan diri. Klu tak merana korang kemudian hari...Korang jgn percaya sgt klu jumpa org jenis nie, dia kata korang x sesuai dgn dia padahal dia dh jumpa org lebih kaya dr korang okay...X yah nk touching lebih2 klu dh kena tinggal, cri jer pasangan yg lebih baik dr dia...



Aku nie sangat2 kesian dengan kawan2 aku yang diputuskan tanpa sebab dan sebab yang x munasabah nie.
Klu agak2 nk ceraikan boyfriend or girlfriend korang tue bagi la alasan yang boleh diterima akal then jangan la plak melarikan diri. Tolonglah explain "face to face", time ko nak ko kejar, time ko tak nak janganlah buang mcm tue aja.
One fine day, klu benda2 gini jadi kat korang baru lah korang rasa apa korang buat pada ex korang dulu.
"Whats goes around comes around" - betul ke????




p/s : Nie just my point of view..x menyentuh orang2 yang berkaitan yer
Peace no War (>_<)

0 My Lovely Friend Comments:

Post a Comment